BENCHMARKING – metoda zarządzania polegająca na systematycznym porównaniu przedsiębiorstwa z konkurentami lub firmami wiodącymi w danej branży oraz skopiowanie sprawdzonych wzorów postępowania. Czynnikiem wyróżniającym benchmarking na tle dotychczasowych sposobów doskonalenia organizacji jest cecha systematyczności porównań. Benchmarking jest narzędziem doskonalenia procesów i wspomaga organizację stale uczacą się, a ważna jest w nim identyfikacja, zrozumienie i dostosowanie procesów używanych przez wybitnych przedstawicieli konkurencji, aby osiągnąć poprawę funkcjonowania poprzez kreatywne wdrożenie ich procesów i praktyk, które znajdą zastosowanie w organizacji.
—wewnętrzny – w dużych organizacjach porównywanie efektywności poszczególnych działów
—konkurencyjny – trudny do realizacji (niechęć konkurentow do ujawniania danych),nie daje dużych korzyści – znalezienie nowych rozwiązań wymaga wyjścia poza branżę
—funkcjonalny – poszukiwanie organizacji do porównań w innych branżach (porównywane są tylko obszary, które funkcjonują podobnie jak w naszym przedsiębiorstwie)
—ogólny (horyzontalny) – porównywanie procesów o charakterze uniwersalnym, które wyglądają podobnie w wielu organizacjach
————————————————————————-
KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU – metoda służąca do analizy zasobów oraz umiejętności analizowanego przedsiębiorstwa. Zasada 20/80 -> ok. 20% czynników ma znaczący wpływ na 80% wyników firmy i ok. 80% czynników ma wpływ na 20% efektów działalności przedsiębiorstwa. Aby efektywnie przeprowadzić analizę firmy należy znaleźć czynniki charakterystyczne tylko dla danej branży. Należy odpowiedzieć na pytanie od jakich czynników zależy sukces przedsiębiorstwa w danej branży.
► pozycja na rynku ► poziom organizacji firmy ► potencjał finansowy ► udział kosztów w produkcji ► zewnętrzny wizerunek przedsiębiorstwa
————————————————————————-
ANALIZA SWOT – metoda analizy strategicznej przedsiębiorstwa od słów strengths (mone strony, weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse), threats (zagrożenia). Moze być stosowana dla całego przedsiębiorstwa lub jego poszczególnych sferach funkcjonowania. Aby sporządzić analizę SWOT, należy określić i sklasyfikować wszystkie czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą sytuację przedsiębiorstwa (jego pozycję na rynku). W analizie stosowane są dwa podstawowe kryteria klasyfikacji: ♠ czynniki zewnętrzne w stosunku do organizacji (wywierające wpływ pozytywny i negatywny) ♠ uwarunkowania wewnętrzne (pozytywne oraz negatywne) – charakteryzujące stan przedsiębiorstwa w przekroju wszystkich najważniejszych grup zasobów (personel, zasoby finansowe, wiedza, zasoby techniczne, itp.).